Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

I tiden

blog'en med tanker om aktuelle temaer og strømninger

Hjemveen er tiltagende. Også moderne mennesker har behov for fornemmelse af rødder og tilhørsforhold. Behov for moderkærlighed, hjemstavn og et landskab at være rundet af. Hjemveen er blevet objekt i tidens trends og tendenser og bruges stadig flittigere i virksomhedernes bestræbelser på at opnå forbrugernes gunst. Her er tale om et behov – måske et fundamentalt behov, som åbenbart synes uforløst i en tid, som ellers på  andre måder er i direkte opposition til hjemmet.

Behovet for det hjemlig rammer det eksistentielle. I moderne litteratur kræses ofte om de manglende såvel som de kvælende rødder. Mindre eksistentielt er det, når fx fødevareproducenter igen og igen smykker sig med løfter om; ”så godt som hjemmelavet” eller stadig flere cafeer verden rundt indretter sig med  hjemlig u-perfekthed, hygge og sofastemning  i håb om at ramme præcist, hvor hjertet slår.

LÆS hele artiklen i TID og tendenser no 6. 2013

Kritiske kinesiske forbrugere betaler gerne op til 10-dobbelt pris for økologiske fødevarer. Kom med på besøg på en øko-farm uden for Shanghai.

 

Skærmbillede 2013-12-17 kl. 09.57.47Skærmbillede 2013-12-17 kl. 09.54.05 Skærmbillede 2013-12-17 kl. 09.53.46Skærmbillede 2013-12-17 kl. 09.53.17

En halv times kørsel fra Shanghais Pudong lufthavn, midt i et tidligere industrikvarter ligger Tony’s Farm. Et moderne økologisk gartneri. Området er ikke særligt smukt, ikke særlig grønt og ikke særlig naturligt.

Godt klemt inde mellem ældre industribygninger, motorveje, nyopførte villakvarterer, små frugtplantager, skæve jordlodder, lossepladser og møgbeskidte floder finder man dette super hippe og moderne bud på fremtidens urbane farm.

Et økologisk gartneri
Jeg er på vej til Tony’s Farm en dag i november, hvor smoggen hænger tyk over Shanghai. Øjnene løber i vand, halsen kradser og sigtbarheden er under 200 meter. Min kinesiske oversætter undrer sig tydeligvis over, at jeg af alle steder i Shanghai vil besøge et økologisk gartneri i en ukendt del af byen. Men med fremtiden for øje er urban organic farming ikke til at komme uden om.

Tony’s Farm er et gartneri, der som Årstiderne i Danmark blandt andet sælger økologiske grøntsager på medlemsbasis.

Hver uge modtager op mod 18.000 hustande i Shanghai en kasse med økologiske grøntsager fra Tony’s Farm. Grøntsager, de vel og mærke betaler 10 gange så meget for, som hvis de havde købt dem på et traditionelt kinesisk marked.

LÆS OGSÅ Kinamad: Hvad spiser fremtidens kineser?

En succeshistorie om en dreng fra landet
Historien om Tony´s Farm er en klassisk succeshistorie om en dreng, der rejser fra landet og ind til byen, hvor han blev  succesfuld restauratør i Shanghai, men også “længtes hjem” . “Længes hjem” til naturens barndomsland og det af få jord under neglene. Alt mens han samtidig gennem årerne kunne se bekymret til, hvordan det land og det landbrug, han er rundet af, bliver stadig mere forarmet og forurenet.

”Det mest uforglemmelige minde er billedet af min smukke hjemby, som den så ud, da jeg var barn,” siger Tony Zhang.

I 2005 fik Tony Zhang så muligheden for at realisere sin drøm og gøre sit til at sikre en bedre fødevarefremtid. Et jordlod to timer fra det centrale Shanghai kunne blive hans, hvis han var klar. Godt nok et slemt forurenet stykke jord, men til gengæld centralt placeret i forhold til en attraktiv kundegruppe. Idéen om en økologisk farm i Shanghai kunne realiseres efter europæisk forbillede.

De første fire år blev brugt på at rense jorden til en pris på 7 millioner euro. Dernæst blev der anlagt regnvandsbassiner, moderne vandrensnings-systemer og indkøbt fuldvoksne træer, som blev genplantet i håb om at skabe stemning og en fornemmelse af natur.

Rundtur på Tony’s Farm
Tony’s Farm, som er indhegnet, tager gerne mod besøgende. Mod en betaling på 20 yen får vi en guidet rundtur i super smarte vestligt inspirerede repræsentationslokaler skabt af genbrugte skibscontainere, beklædt med bambus og med mulighed for te og shopping.

Dernæst går turen til pakkeriet og til et smukt show-væksthus, som viser gartneriets mangfoldighed og flora. En lille golf-bil kører os derefter videre rundt på fint anlagte veje, der snor sig mellem jordlodder, drivhuse, vandbassiner og kinesere, der luer, plukker og stabler kassevis af  økologiske grøntsager.

Kinas svar på Whole Foods
I dag er Tony’s Farm en succes, konstant kommer der nye kunder til. Også Carrefour kom på kundelisten i 2013. Og investorerne bakker op. Siden 2010 har de skudt over 31 millioner euro i projektet.  Også den kinesiske stat skulle efter sigende have skudt penge i projektet.

Tony’s Farm har de sidste år købt land op i hele Kina og  9 divisioner fordelt i hele landet leverer i dag friske økologiske grøntsager og æg fra frilandhøns til en voksende gruppe kritiske kinesiske forbrugere. Og ambitionerne stopper ikke her, Tony Zhang vil gerne gøre hans farm  til Kinas svar på Whole foods og åbne supermarkeder på tværs af landet.

 

Hvordan kan det være, at efterspørgslen efter discountmad er voksende – samtidig med, at vi aldrig tidligere har set en så massiv hype omkring den gode hjemmelavede mad? Hvordan kan det være, at 85% af samtlige biler solgt i Danmark i år 2012 var microbiler, når micro-biler sjældent rummer sidste nye teknologier og nok aldrig har været nogens drømmebil? Og hvordan kan det være, at Frank Eriksen alias bonderøven er blevet en af rigets mest populære mænd, og det ved at praktisere ineffektiv og utidssvarende landbrugsdrift i et hjørne af Danmark, hvor mange af hans fans aldrig kunne drømme om at bosætte sig?

 Få svaret i denne artikel om trends og mod-trends: TRYK SKABER MOD TRYK

 

(Interview med Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal, fra MAYLANDs Goal keeper 2014)

”Vinderne bliver dem, der evner at skære ind til benet og sige ’nej’

Tiden er så meget i fokus i dag, fordi vi oplever, at vi har for lidt af den. Men det skyldes ikke, at vi har mindre tid i dag end vi havde tidligere. Vi har bare mange flere tilbud med al den rigdom og mangfoldighed der er i verden. Med vores høje idealer, ærgrer vi os så over, at vi ikke også kan være til stede i cykelklubben eller deltage i det lokale kulturtilbud. I det gamle univers a la Emil fra Lønneberg, var det enkelt. Det årlige marked var sommerens højdepunkt, mens julen var vinterens tilsvarende. I dag er der hele tiden et nyt, og spændende arrangement. Nyheder og innovation er et must i tiden, men indimellem kan man jo godt sætte spørgsmålstegn ved, om endnu en ny og bedre I-pad, endnu en læskedrik på markedet eller endnu en ny cirkusforestilling overhovedet er det vi har behov for. Når nu tiden er så knap.

 

Læs mere her →

Skal virksomhederne gå forrest i kampen for en bedre verden – eller skal forbrugerne og politikerne?

I kender sikkert alle spørgsmålet, hvem bestemmer – forbrugerne, virksomhederne eller politikerne?  Et klassisk dilemma når debatten handler om ansvar. Kommer hønen før ægget? Uenigheden og dilemmaets problematik er til at få øje på. Men når alt kommer til alt, er det alles ansvar. Altså et fælles ansvar, og derfor også DIT ansvar.

Europa-kommissionen udkom i april med: How companies influence our society: Citizen view. En rapport med fokus på virksomhedernes rolle i samfundet.  I rapporten spørges,  hvem borgerne mener bør gå forrest når det handler om, at påvirke virksomhederne til at tage et samfundsmæssigt ansvar? Heldigvis er 49% af europæerne ganske klar over, at de som borgere og forbrugere har et ansvar for at gå forrest. 40% peger derimod på, at virksomhederne alene selv skal drive samfundsengagementet, 36%, at det er politikernes ansvar.

Det er dog værd at bemærke, at det er en holdningsundersøgelse, ikke en handlings-undersøgelse. Så selvom der er gode intentioner om samfundsengagement er det langt fra det samme som, at der reelt bliver handlet derefter. Ansvar og handling er nemlig svært.  Det er svært at lide afsavn og ændre sine vaner. Svært at føre politik og nå til enighed, ofte på tværs af landegrænser og særinteresser. Derfor bliver det ofte til for meget snak og for lidt handling, alt mens fornødne tiltag lader vente på sig. Men heldigvis står stadig flere virksomheder klar til at tag over.

Det er som bekendt: ”De stærkeste skuldre der skal bære” og ”den som har evnen, som har pligten”. Derfor giver det i år 2013 også overordentlig god mening, at tidens store virksomheder, – dem med muskler og vid tager teten og skrider til handling. Dette ikke kun for at sætte sig selv i et bedre lys og få en flot CSR-profil, men også fordi, at det indimellem kan være nødvendigt for at komme videre.

Forandring, innovation og vækst skabes nemlig ikke i lukkede fora hos virksomhederne, men i kølvandet af en verden i forandring. En verden, hvor nye krav og behov trænger sig på. En verden, hvor nutidens problemer meget vel kan være starten på fremtidens vækstmuligheder. Og netop fordi, at fremtidens vækst ofte skabes af forandringens dynamik er det for stadig flere virksomheder ikke bare ansvarligt at gå forrest og påtage sig et ansvar, men uundgåeligt, hvis man vil opnå den optimale forretningsudvikling og vækst på sigt.

Et firma som Vestas kan fx med dygtige folk og ambitiøse mål gøre mere for klodens tilstand og CO2-udledningen end et lokalt politisk dansk energi-indgreb kan. Nøjagtigt som de største dagligvarekæder kan gøre mere for den globale dyrevelfærd – altså koens frie liv på græs og hønens trange plads i burene end et nationalt lovindgreb. Det handler om vilje. Har de viljen, har de også den økonomiske styrke til at skabe samfundsgavnlige forandringer som peger mod et bedre liv ikke bare for dem selv som supermarkedskæde, men også for hønen, koen og os alle sammen i sidste ende.

Og nej der ikke nødvendigvis tale om revolutioner – selv små forandringer kan gøre en stor forskel, hvis blot viljen er tilstede.  Viljen til at ville noget bedre. Viljen til at sætte fremskridtet på dagsordnen. Og ikke at forglemme, er det som virksomhed både lettere og bedre selv at sætte dagsordenen ved at gå forrest, fremfor at blive tvunget ind i en politisk ramme som indimellem bære præg af lappeløsninger, kompromisser og lægmandslovgivning.

FAKTA

–       49% af europæerne peger på dem selv, når de skal sige, hvem der skal gå forrest for at få virksomhederne til at tage et større samfundsmæssigt ansvar. 40% peger på virksomhederne selv, 36% på politikerne, 28% på brancheorganisationer, 22% på investorerne, 12% på NGOer. (Der var mulighed for at afgive 3 svar) (s. 71)

–       Kun 36% af europæerne føler sig informeret om, hvad virksomheder gør for samfundet. Det tal er dog meget højere for danskerne, hvor 67% føler sig velinformeret. (s. 9)

–       41% af europærerne mener, at virksomhederne påvirker samfundet negativt. Kun 10% af danskerne er negative overfor virksomhedernes samfundspåvirkning. (s. 54)

–       85% af danskerne mener, at virksomhederne har en positiv indflydelse på samfundet. (s. 54)

–       57% af europæerne mener, at virksomhedernes primære samfundsansvar er, at skabe så mange jobs som muligt til alle. 49% af danskerne er enige. (s. 59)

 

De fleste danskere har kun oplevet et samfund i vækst, og derfor har de også oplevet en familie og samfundsudvikling, hvor hver eneste generation har fået det bedre end den forrige. Derfor forestiller de fleste sig også, at sådan bliver det ved med at være. Men man får ikke et bedre samfund, hvis man ingen klare ambitioner har – om netop et bedre samfund.

Fremtiden er ikke et buldrende tog som drøner forbi. Et tog som man måske, måske ikke er heldig at komme med. Fremtiden er en påvirkelig størrelse, som man som samfund, individ eller virksomhed sagtens kan øge indflydelse over. Og netop fordi, at fremtiden IKKE bare er en skæbne som rammer, er det særdeles vigtigt, at der er Nogle som har nogen visioner på samfundet vegne. Nogle som har noget på hjertet.

Altså ambitioner om at ville noget. Ambitioner om at  gøre en forskel som peger frem mod et ikke bare rigere samfund, men også gerne et bedre samfund. Ambitioner som ligger ud over 1000 venner på facebook, endnu et maratonløb, se godt ud eller lysten til at please og passe ind.

I sidste uge kunne man i dokumentaren 9Z mod Kina se en grædende dansk pige erkende ensomheden og smerten ved at være ”Stræberen”. Den dygtigste pige i klassen. ”Hele min skolegang har det bare været sådan, at jeg har været nørden”. Hulker hun stille. ”Jeg har prøvet at forsvare det, ved at sige, at jeg jo bare gør som vi skal”.

Hun er 15 år. Hun er dygtig og hun har livet for sig. Men desværre er talentet og alle anstrengelserne,  det der burde være brændstof til et godt og ambitiøst liv for hende selv, såvel som resten af samfundet, blevet til en social byrde. Hun passer ikke ind. Hun er en nørd. Meget kunne sikkert blive noget lettere for den unge pige, hvis hun kunne nøjes med lidt mindre eller spille lidt dummere og dermed ligne de andre.

Lad os for hende selv, og for samfundet håbe, at hun har styrken til at fastholde talentet og ambitionerne. Det vil være både synd og skam, hvis hun, som så mange tidligere gav slip og lod sig synke ned i en ungdomskultur, hvor drikfældighed, festkultur og dovenskab giver flere sociale point end videbegærlighed, arbejdsomhed og ambitioner.

Lad os håbe, at den unge pige kan se mulighederne og ikke lader sig nøje som sygeplejerske, når hun nu har talentet til at blive læge eller ingeniør. Velvidende, at ambitionsniveauet i Danmark ikke for alvor opfordrer hende til det, og velvidende at meget ville være meget lettere, hvis hun kun gik halvvejen.

Og hun er ikke alene. Der er andre dygtige elever i det danske uddannelsessystem der føler med hende. Nøjagtig som mange voksne professionelle dagligt kæmper for at holde ambitionerne nede for at være med om bord. Alt for mange dygtige mennesker ender med at resignere i handling, fordi det alt for ofte ikke betaler sig at være ambitiøs, og dermed forvente noget af de andre. Tænk sig at forvente, noget af nogle?

Læreren som medvirker i programmet 9Z mod Kina,  forklarer den dygtige piges trængsler med den danske jantelov, som også hersker blandt børn. Og professor i pædagogik Niels Egelund forstætter med at sige ”at det ligger dybt i den danske folkesjæl, at man ikke må være nummer et. Det gælder om at være på niveau med de andre. Danskere bryder sig ikke om konkurrence.  Jo hvis det gælder melodigrandprix eller X- factor ellers ikke.” siger han.

I Danmark konkurrerer vi ikke, fordi konkurrence som led i livets opretholdelse og i den sociale anerkendelse ikke er et bredt anerkendt vilkår. Og hvis vi endelig konkurrerer, så gør vi det kun officielt i oplagte konkurrencer som løb,  fodbold og popmusik, hvor det er nemt at se vinderen. Her er ingen tvivl om tiden, antallet af mål og solgte plader. Det er så dejligt lige til. Her kan alle være med.

Og netop her er nok også forklaringen på, hvorfor fodboldstjerner og popstjerner stadig er helte og gerne må tjene store summer. Alt mens de dygtige erhvervsledere bestemt ikke må spinde guld på talentet eller årtiers hårdt arbejde og indfriede målsætninger. Og det til trods for, at De reelt er De store helte som sikrer jobs til tusinder og valutaindtjening  til landet og velfærd for de mange. Nøjagtig som alle de dygtigste eksperter og professorer ikke skal tro, at de ved bedre. Hvad kender de til livet?

Ambitioner, flid, arbejdsomhed og viljen til et godt liv og en bedre verden, har det skidt i det danske samfund. Et lighedssamfund, hvor alt for mange slet ikke kan og vil se, hvad det skal til for. Altså fliden, nørderiet, ambitionerne og viljen til at ville noget. Noget højere, bedre, flottere og hurtigere.

Hvorfor overhovedet gør sig umage? Hvorfor stå tidligere op, hvis vi kan sove en halv time længere? Hvorfor kæmpe kampen, hvis den kun fører til sure miner og ødelæggende misundelse? Støtte og opbakning er en forudsætning for at lykkedes med ambitioner.

Nuvel der er  stadig ambitioner at finde. Politisk florerer der mange flotte og gode ambitioner. Ambitioner om verdens bedste folkeskole, mere vækst og en grønnere verden. Gode ambitioner for en bedre fremtid Men, hvad hjælper de gode ambitioner, hvis de ikke bliver til andet end ord?  Hvad hjælper det når der aldrig for alvor bliver gået radikalt til værks – og det der kaldes en reform mest af alt ofte kun er et bølgeskvulp, hvor der ellers var behov for en storm?

Lige nu strækker målet med verdens dyreste folkeskole sig fx ifølge formand for lærerforeningen Anders Bondo åbenbart ikke længere end til, ”at alle børn helst skal gå ud af folkeskolen med en fornemmelse af, at de duer til noget”  som han sagde i programmet 9Z mod Kina. Smukke ord som sikkert er ment i den bedste hensigt. Men i bund og grund fuldstændig uambitiøse! Hvad hjælper det at have en FORNEMMELSE af, at man duer til noget, hvis man reelt ikke magter noget som helst. Hvis man hverken kan læse, regne eller skrive, løbe hurtigt, tegne eller male – gøre rent, feje gulv, køre bil eller finde vej?

Hvis man vil en bedre fremtid, er det nødvendigt med ambitioner på fremtidens vegne. Ambitioner på samfundet vegne. Ambitioner som ligger ud over overlevelse og det går det nok.

Og ambitioner er ikke bare noget politikere og direktører skal have. Selvom de naturligvis skal være dem der går forrest med ambitionerne.

Nej alle bør have ambitioner. Ambitioner på egne vegne og ens børns vegne. Ambitioner på de andres vegne. Ambitioner på virksomhedens vegne og ambitioner på samfundets vegne. Ambitioner som ikke bare handler om at holde fast og tjene 2 % mere næste år. Men ambitioner om en bedre verden, hvor flere har det godt og hvor den samlede livskvalitet er stigende.

Uden ambitioner samt vilje og talent til at føre ambitionerne ud i livet, vil fremtidens samfund blive fattigere. Ingen vil et fattigere samfund! I vores del af verden forventer alle et bedre samfund. Men vi får ikke et bedre samfund, hvis der ikke for alvor er ambitioner og vilje til at indfri dem til stede.

Altså ambitioner som fx, at alle børn naturligvis skal lære noget i skolen, og at man er en helt jo mere man lærer. Ambitioner om at bidrage til samfundet og ikke ligge det til last. Ambitioner om, ikke bare at gøre sit job, men også gøre det bedre dag for dag. Ambitioner om at ville fællesskabet, og også være villig til at investere i det. Ambitioner om at forlange noget af ens børn, og bruge kræfterne på at få dem gjort handlingsparate. Ambitioner om en renere verden, og dermed vælge grønt. Ambitioner om bedre mad og derfor være villig til at bruge 10 kroner ekstra på kvalitet og dyrevelfærd. Ambitioner om bedre liv i dag, i morgen og i fremtiden.

 

 

– behøves vi overhovedet familier i fremtidens samfund?

Familie er på retur, stadig flere mennesker er ved at kvæles af familielivets mange forpligtigelser, gøremål og kompromisser. For i en tid med konstant fokus på individet, er familien blevet en hæmsko for den enkeltes frihed, behovstilfredsstillelse, karriere og selvudvikling. Derfor bliver færre gift og flere skilt. Derfor skal stadig flere børn dagligt vende sig til en verden, hvor deres tilstedeværelse gentagene gange er et problem ligegyldig, hvor dejlige de ellers er. Og netop derfor fødes der i dag også langt færre børn end tidligere. Er tiden kommet til, at vi skal forestille os en fremtid uden familier? Ja mener mange, inklusiv staten, som stadig stiller familien som institution dårligere i deres lovgivning. Ja, mener en del af den voksende gruppe af kvinder som vælger at få børn uden en mand. Spørgsmålet er bare, hvordan vi så i fremtiden skal organisere vores liv og relationer? Hvordan ser familielivet ud i år 2022? Kan mennesket overhovedet eksistere uden familien? Og er man overhovedet klar over, hvilken pris familien i dag  betaler for det moderne menneskes ret til frihed?

940X450

 Øv – vil mange mene, for med de sidste 100 års utrolige vækst in mente har alt for mange fejlagtigt fået det indtryk, at arbejde – i hvertfald den hårde og kedelige af slagsen hørte fortiden til. Udlicitering, robotter, billige arbejdskraft fra “de fattige” (dem i udviklingslandende) tager over og klare ærterne, så vi rige vesterlændinge kan leve som grever og baroner. Surfe på smurte vande, drikke caffe latte på cool cafeer og hellige os egoet i jagten på det perfekte selv og den store lykke. Men nej sådan forholder det sig ikke. Desværre. Faktisk  overhovedet ikke. I fremtiden er der nemlig også broer at bygge, tøj at sy, børn der skal lære at læse og skrive – kort sagt penge der skal tjenes. Og ikke at forglemme vasketøj der hober sig op, nullermænd i hjørnerne og et fællesskab som alt andet lige også kræver en håndsrækning i ny og næ for sammenhængskraften og demokratiets skyld. Der er ingen vej uden om. Tidligt op, spænd hjelmen, kom ind i kampen.

For selvom folk af min egen slags “fremtidsforskere”, symbolanalytikere og meningsdannere de sidste årtier har talt om vidensamfund og selvrealisering i arbejdslivet er det stadig kun en lille del af arbejdsstyrken forundt, at gå op i en højer enhed med sit arbejde på den fede måde. Kun godt 6% af befolkningen har i dag en lang videregående uddannelse, blot til orientering. (Book et foredrag om fremtidens arbejdsmarked)

Moderskabet – sågar husmoderskabet er igen blevet moderne. Og hvor det i årtier ikke har været særlig cool med børnepasning, hjemmebag, påskepynt og ammestuesnak er surdej, mødre med tid og børn med rum til at kede sig derhjemme pludselig blevet meningsfuldt. Alt mens flere veluddannede kvinder uden tøven offentligt tør sætte spørgsmålstegn ved tidens gængse model for familie og arbejdslivs-prioriteringer. – 8 timer i institution, det må kunne gøres bedre?

Jeg er lige inviteret til speltboller hos Husmødrenes samlede front, der i anledning af kvindernes internationale kampdag på fredag gerne vil vise feministerne, at der er flere måder at være kvinde på –  vise politikerne, at de hverken er undertrykte eller børnemishandlere –  vise Danmark, at der er forskellige måder at være mødre på. Husmødrenes samlede front insisterer på retten til at være kvinder, der selv vil passe deres børn!

En interessant invitation at få på en aften, hvor jeg netop er hjemvendt fra en foredrags-diskussion, hvor diskussionen blandt en gruppe midaldrende kvinder gik på, hvorfor stadig flere yngre kvinder blogger om  husmodergerningen, hjemmebag, mad, børn indretning og hverdagsliv? Har de da ikke andet at tage sig til? Hvad er det der sker? Er det ren selviscenesættelse eller mere end det?

Noget der tyder på, at de hjemlig sysler, specielt de sjovere af dem, ikke længere bare er noget der skal overstås, men er blevet vigtig ingredienser i drømmen om det gode liv, selviscenesættelsen , fællesskabet kvinder imellem og meningen i det hele taget.

Og nej, det er langt fra alle moderne kvinder og mødre som har lyst til kun at være mor, bage boller, sy sengetøj, hækle slumretæpper og holde ammestuesnak. Men adskillige fænomener i tiden peger på, at en voksende gruppe kvinder i den grad ville tilvælge moderskab, hjemmebag, hus og have, hvis penge var ligegyldigem og anerkendelse og tilhørsforholdet fulgte med. Er kvinderne på vej tilbage til kødgryderne, opofrelse og afhængighed? Eller er der blot tale om et vigtigt evolutionært skridt i en udvikling til glæde for fremtidens børn, familier og i sidste ende kvinderne selv?

Ring og høre mere, hvis I vil kende svaret.

 

 

 

Tiden er inde til, at forholde sig til den ”NYE” virkelighed og få lavet en plan, som har kurs mod den nye verden, fremfor den gamle. En forhåbentlig bedre verden?

 Der er ingen der tror på, at 2013 bliver noget stort år. Den økonomiske krise har bidt sig godt fast, og alle ”frygter” mere eller mindre året som kommer. Men heldigvis er krisen for de fleste i vores lille himmerige af et kongerige, ikke et spørgsmål om mad på bordet eller varme om natten. Men mest et spørgsmål om, at forbruget skal skæres ned, ferien aflyses og de gamle sofaer holde endnu nogle år. Og nej, det er ikke fedt for nogen, at stå uden job og se på at alle de andre har plads på toget, mens man selv må vente på perronen. Ikke fedt at måtte skrotte udviklingsplanerne og se indtjeningen falde.

Men krisen er kommet for at blive, i hvert fald de næste par år, så alt mens man kæmper videre for at få en plads på toget eller holde skindet på næsen. Kan man ligeså godt vænne sig til, at krisen ikke går væk lige om lidt. Det gælder om, at se det positive i netop krisen og få vendt den til noget der kan blive en fordel på sigt. For en krise kan nemlig sagtens være begyndelsen på noget nyt. En god anledning til at få ryddet op, prioriteret og skåret ind til benet.

For med krisen kommer andre dagsordner på agendaen. Tiden er inde til, at forholde sig til den ”NYE” virkelighed og få lavet en sejlplan, som har kurs mod den nye verden, fremfor den gamle. Og forhåbentlig en bedre verden?

Ser vi på den store stigning af forbruget af lykkepiller og de mange voksende stress-problemer de sidste ti år, er det jo tydeligt, at rigdommen også har haft sin pris. Måske er krisen chancen til at gøre det endnu bedre, eller bare lidt bedre.

Og hvad er det så for nogle ”nye” dagsordner der kommer på agendaen i år 2013! Her et bud på nogle af dem!

–       Kampen om velfærdskagen – Når velfærdskagen bliver mindre og flere gerne vil have et større stykke, vil der opstå en tiltrængt og skarp diskussion af velfærdsfordelingen.

–       Alle skal med toget – I årtier er velfærdsstaten vokset og med den er stadig flere sluset ud af arbejdsmarkedet. Et højeffektivt arbejdsmarked, hvor der stadig bliver plads til færre og flere står uden for. Har vi økonomisk og menneskeligt råd til at fastholde et arbejdsmarked, hvor kun halvdelen af den arbejdsdygtige befolkning bidrager? Eller kunne man forestille sig et fremtidigt arbejdsmarked med plads til flere? Hvad nu hvis, det at være med og bidrage faktisk er det der gør folk allermest lykkelige?

–       Hvilket fællesskab – Statsministeren sagde i sin nytårstale, at vi i fællesskab skulle stå sammen og klare os gennem krisen. Det er en rigtig god pointe. Men hvilket fællesskab refererer statsministeren til? Og hvilket fællesskab har vi overhovedet i Danmark i år 2013? Kan vi stå sammen om en fælles indsats? Er vi danskere overhovedet et fælles folk mere? Hvad har folk i Gentofte til fælles med dem i Rødding? Og har de højtuddannede overhovedet nogen respekt for dem uden uddannelse?

–       Lokal fremfor global – Danmark er en del af en global verden. Det har vi været i mange år og vores størrelse taget i betragtning, kan vi sagtens være stolet af den position vi har i den globale verden. Men når krisen kradser vender man blikket ind ad og fokuserer på det nære. Det er måske ikke altid lige klogt, men en naturlig reaktion for mennesker først og fremmest at kære sig om sig og sine. Hvilket måske heller ikke er så dumt endda.

–       Intensiveret konkurrence – Danmark har i mange år levet højt på at være et vestligt veluddannet land. Men stadig flere nationer verden rundt får gode uddannelser og kompetencer der ligner vores. Så i fremtiden er der mange flere om buddet på verdensmarkedet! Alt mens væksten, specielt i Asien, får lønningerne til at stige der, hvor vi rige vesterlændinge tidligere kunne får produceret vores varer billigt. Hvordan følger vi trop i konkurrencen – og på hvilke betingelser skal vi overleve i fremtiden? Hvad nu, når kineserne inden længe ikke gider at sy billige cowboybukser og producere dukkevogne til få dollars i timen? Hvordan kommer vores verden til at se ud, hvis vi pludselig skal til at betale, hvad tingene ville koster. Betale hvad det koster, hvis de fx var produceret i vores del af verden?

 –       Det nære liv Som nævnt vender folk blikket ind ad når krisen kradser. Derfor vil vi i år 2013 opleve et forøget fokus på det derhjemme. Et mere indadvendt liv med fokus på hjemmebag, gør det selv, relationer og hvad man ellers lige kan finde på uden det koster det store. Genbrug er cool. Og kan man alligevel ikke få et fedt arbejde, hvorfor så ikke smide tøjlerne, sige den dyre lejlighed op og blive MOR med stort M eller måske blive herre i eget hus og lave sin egen biks, og nok arbejde mere til mindre, men i stedet for indflydelse på eget liv og bruge alt den kreativitet de moderne generationer er fyldt med.

GODT NYTÅR!

 

 

Skal verden producere mad nok til 9 milliarder? Hvad vil der ske, hvis Dansk landbrug blev 100% økologisk fra 1. januar 2014? Hvornår tør også Europa sige JA TAK til GMO? Er det kun tabere der spiser tabermad? Hvorfor kan man ikke købe ordentlig take-away i provinsen? Må man drikke RED BULL, hvis man er foodie?  Hvornår går innovation af mode? Har detail-kæderne ingen moral? Og hvad stiller man op med alle de “nærige” forbrugere der ikke vil betale, hvad det koster?

Spørgsmål om fremtiden er der nok af.  Spørgsmål, jeg hellere end gerne kommer med et velkvalificeret og veldokumenteret bud på!

Kontakt mig, hvis I har behov for et foredrag, en artikel, et trend-brief eller en rapport med fokus på fremtidens fødevarer. Jeg løser også gerne konsulentopgaver, hvis I mangler specialiseret og dybdegående viden. Eller måske et par øjne der kan se verden fra et andet perspektiv. Og det være sig både på et makro eller mikro-niveau! Fra fødevarer generelt – til fødevarer specifikt. Fx funktionelle soft-drinks, insektfarming eller food Apps!

Har du travlt op til jul? Fortvivl ikke? Der er masser der gerne vil hjælpe, hvis bare du kan betale.

Hvem siger også, at julen behøves at være som den plejer? Som så meget andet kan julen jo tilpasses så den matcher, netop det der giver mening for dig. Matcher dine mulige særinteresser, ambitioner, pengepung og fagkundskaber inden for såvel husholdning, gavepakkeri og  gæstfrihed. Tilpasses så du igen, igen, kan springe over, hvor gærdet er lavest, hvis det er det du vil. Hvorfor ikke droppe anden og spise sushi? Droppe julegaverne og forære dig selv en weekend i New York? Eller ta´med vennerne til fest fremfor at spise dig tyk og falde i søvn på sofaen, mens hele huset lugter af brændt stearin og du ikke kan overskue at få pakkerne på plads, halvdelen skal jo alligevel byttes?

Den moderne og “frie” jul har for længst vundet indpas. De fleste gør dog stadig næsten som de plejer. Flere gør det de plejer, men på nye måder og en lille gruppe gør noget helt andet, hvis de da ikke helt springer julen over.

Divergense juletraditioner er kommet for at blive. Men de gør ikke nødvendigvis julen lettere For i kølvandet af en moderne jul, følger nemlig også ofte masser af frustrationer, skuffelser og besværligheder. Julenkabalen skal jo helst gå op, med  bonusbørn, gaveøkonomi, “særlige” spisevaner, sangtraditioner eller mangel på samme og forventninger der alt andet lige, for de fleste ligger begravet et sted i fortiden.

Kontakt mig, hvis du vil vide mere om moderne juletraditioner, og om det er ok med genbrugsgaver, fælles I-pad eller hjemmestrik her til jul?

Læs mere her (en juleartikel fra 2007):

Brændt gås og urealistiske juleforventninger

 

 

 

300X227

Folk har travlt, meget travlt. Men hvor travlt kan vi som menneske tillade os at have med os selv og vores? Sjældent er der overskud til naboen, kollegaerne eller en fremmed man møder på sin vej. Findes der ingen moralsk grænse for travlhed? Eller er travlhed en nødvendighed for den sociale overlevelse i den tid vi lever i?

Er tiden kun vores egen? – og hvem ved hvordan man bruger tiden bedst?

Tid er en af de vigtigste ressourcer i den moderne verden. Jo bedre man bruger tiden, – des mere succesfuld efter tiden normer. Knaphed på tid er et vilkår i den moderne verden. Et vilkår de fleste endnu ikke har vænnet sig til, et vilkår som vi skal være meget bedre til at håndtere.

Mad er moderne og kaffe ligeså. Interessen for den gode kaffe vokser dag for dag – og luksusblandingen, den ultimative bryg og de bedste “kaffe-maskine” er ikke længere forbeholdt de få. Kaffe er nemlig blevet cool, og derfor skal kaffen også være i orden hele vejen rundt – smage vidunderligt, have den rigtige temperatur, tage sig vel ud og berige alle sanser.

Læs artikel om fremtidens kaffe:

Når kaffe, ikke bare er kaffe

Eller kontakt mig, hvis du vil vide mere om fremtidens kaffe.

 

En speltmor er en mor, for hvem moderskabet bliver et personligt projekt, der ikke bare handler om barnets ve og vel, men også om hendes egen personlige positionering

Den “rigtige” barndom, i de “rigtige” klæder, med den “rigtige” mad og i de “rigtige” institutioner er alt sammen ingredienser i en “speltmors” høje ambitioner

Moderne kvinder har høje ambitioner, hvad end det gælder familien eller arbejdslivet. Og netop de høje ambitioner på moderskabets vegne er en af årsagerne til, at det gode moderskab i år 2012 spejlet i en mel-metafor er blevet et spørgsmål om den rigtige økolgiske speltmel. Gode mødre bager nemlig boller af økologiske speltmel.

Læs mere her →

250.000 har allerede downloaded den nyeste App fra Karolines køkken

Sidste år solgte Just-Eat mere end 10 millioner kuverter og Thise har netop trykt QR koder på mælkekartonerne så mælken nu kan spores helt tilbage til gården. Og de tre eksempler er langt fra alene om at “serverer” mad på de digitale platforme.

Gå på shoppetur i din App-store og se alverdens udvalg af App der kan hjælpe dig med at finde den perfekte restaurant, den rigtige opskrift på en romantisk middag, en super tjekket indkøbsliste eller inspiration til det god foodies liv. Og selvom det store udvalg i sig selv kan virke overvældende har vi kun set begyndelsen på de digitale platformes transformation af måltidet, indkøbsvaner, smagspræferencer og måltidskulturen i det hele taget. For vi venter stadig på den App der giver også mulighed for at bestille caffe latten på forhånd, så vi slipper for at vente. Vi venter stadig på et total overblik over verdens bedste oste. Vi venter stadig på de digitale teknologier der kan skaffe os det daglige måltid mad i et splitsekund, så vi slipper uden om ventetid, køer, grimme discountsupermarkeder, ulvetimer og opvask. Læs hele artiklen, Hvis ikke du er på nettet eksisterer du ikke.

Trods krise oplever økolgien stadig stigende efterspørgsel både herhjemme og i udlandet

Ønsket om at handle bæredygtigt og passe på naturen er et af de afgørende argumenter. Men også sundhed, dyrevelfærd og afstandstagen til brugen af GMO og ønsket om “rene” fødevarer er udslagsgivende argumenter i valget ved  køledisken?

Men hvilke argumenter har fremtidens økologiske forbruger? – og giver det overhovedet mening og tale om økologi i år 2025? Bør alt ikke være “grønt” til den tid? Et scenarie kunne være at det konventionelle og økologien qua nye teknologier, lovgivning og øget fokus på biodiversitet nærmer sig hinanden? Scenarie 2 kunne byde på en stadig mere afgørende forskel på det konventionelle og det økolgiske ovenikøbet med plads til et endnu mere grønt alternatvivt det biodynamiske køkken.

Cocooning Der tales om krise i et væk og det kan mærkes i forbrugerefterspørgslen

Folk vælger i stigende grad at blive hjemme og forkæle sig selv, fremfor at være udadvendt og bruge penge. Salget af rejser, sofaer og nye huser er faldet støt. Alt mens interessen for urtehave og hjemmebag er vokset.

Måske er der tale om en forbigående tendens, alt mens vi kommer økonomisk oven på igen. Men krisen er ikke forbi lige om lidt. Der er dømt recession et godt  stykke tid  ud i fremtiden. Hvordan påvirker recessionnen fremtidens forbrugeradfærd? Vil vi se fundamentale forandringer? Hvad nu hvis forbrugerne finder ud af, at lykken findes i urethave, genbrug og hjemmebag? Og hvad med de unge forbrugere, som ikke er nær så materialet orienteret som deres forældre? Fremtidens forbrug bliver anderledes.