Fødevarer produceret med planetens velbefindende og fremtidens generationer for øje er det hotteste hotte. Overfladisk og irrelevant storytelling, romantik og snik snak gør det ikke længere.
(Dette debat-indlæg er skrevet til Food Culture 26. Maj 2015)
“It is a God-given right of everyone to have access to adequate food.”[1] lød det fra paven i november. Anledningen var en international konference om global ernæring, og uanset om vi rige vesterlændinge og korrupte ledere i den tredje verden evner at handle på det, har han ret.
Verden er lille i 2015, og ønsker man fred, fordragelighed, færre flygtninge, lavere befolkningstilvækst og en sundere planet, bør ressourcerne, såvel som mulighederne, fordeles mere ligeligt.
Der er behov for handling globalt, også mere resolut handling. Verden har brug for nye og mindre miljøbelastende samt anderledes fødevarepraksisser og ikke mindst grønnere måltidsvaner. Hvor politikere har det med at gå i stå, tager tidens oplyste og kritiske forbrugere over og tidens fødevareinnovatører forsøger at muliggøre visionerne ved at finde på nye løsninger.
Det handler om mad, der belaster kloden mindre. Målet er en verden i større økologisk balance og fødevaresystemer, der driver mindre rov på jordens ressourcer. Kort sagt mindre lort og flere planter. Husk på: Der er eksperter, der påstår, at vi har behov for endnu en planet, hvis vi skulle brødføde den nuværende uden at overforbruge jordens ressourcer.
I dag konsumerer verdens slagtedyr eksempelvis langt flere kalorier end klodens samlede befolkning. 80 procent af planetens landbrugsjord bliver brugt til at producere dyrefoder, og det samtidig med at knap en milliard mennesker i verden stadig går sultne i seng.
Verden kan altså godt producere mad nok til alle – også selvom vi ifølge worldometers.info i dette sekund er 7,316,678 milliarder, og højst sandsynligt bliver 9-10 milliarder i 2050. Noget vi kan takke de sidste hundrede års enorme – og succesfulde – effektivisering af landbruget for. Uden den, havde verden været meget anderledes. Men den enorme effektivisering har også haft sin pris. En pris man midt i begejstringen og væksten har været længe om at erkende.
Klimforandringerne, C02-udledning, tørke, erosion, skovfældning og overfiskeri taler for sig selv. Dertil kommer forbruget af pesticider og antibiotika for at fastholde væksten. Plus de etiske og moralske dilemmaer ved moderne landbrug og dets enorme effektiviserede dyrehold. Alt sammen noget der vidner om, at der er behov for alternativer i fremtiden.
Netop derfor ser man i disse år stribevis af initiativer – små som store – der vil ”redde” verden ved at tænke fødevareproduktion og fødevare-forbrug på nye og anderledes måder. Initiativer som kommer til at fylde endnu mere fremover.
Tag eksempelvis fødevarevirksomheden Earth Balance fra Colorado i USA, der har slået sig op på udelukkende at bruge naturlige ingredienser, prioriterer økologi og har et mantra, der lyder:
“We take the health of our planet just as seriously as we take the wellness of our customers, so we put a lot of time and energy into initiatives that support these important issues.”
Eller fødevarevirksomheden White Wave – også fra Colorado – der vil gøre alternative fødevarevalg mainstream og udbrede principperne hos de små fødevareproducenter til større skala:
“We work to reduce waste, water usage and greenhouse gas emissions throughout our operations, focusing on our plants and our company-owned farms. We are also champions for food security, lending our support to national hunger relief organizations and those that operate in our local communities.”
”Red-verden” positionering
For i kampen om fremtidens forbrugeres gunst, og ikke mindst i kampen for positiv PR, den rette positionering og brandværdi er ”red-verden”-tankegang et must. CO2udslip, manglen på vand, det alt for store madspild i verden, plastik-øerne på verdenshavene og manglende dyrevelfærd vedkommer os alle. Vær derfor beredt: Fremtidens fødevarer er lig med flere vegetabilske fødevarer, mindre spild, vandbesparelse, genanvendeligt emballage, højere dyrevelfærd og lokal bæredygtighed verden rundt.
Og hvor disse verdensomspændende tematikker forhåbentlig er løst om 10, 20 eller 50 år, er det foreløbig mest som positive positionerings-markører i tidens fødevareinnovationer at mad, der kan redde verden rykker blandt forbrugerne. Men alt har sin begyndelse og uden idealer sker der ikke noget.
LÆS VIDERE 5 RED-VERDEN FØDEVARETEMATIKKER MOD 2025