Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Muligheder i krisetider – velkommen 2013

Krise eller ej, der er maser af positive vinde når det handler om fødevarer i DANMARK.  (En kortere version af denne artikel kan læses på Food Culture 8. januar)

Velkommen 2013! Velkommen til pessimisme og krisen der fortsætter. 2013 er kun 7 dage gammelt og i selv samme syv dage har der været krise og økonomiske bekymringer på agendaen hele vejen rundt. Kedeligt!

Men fat mod, for en krise kan også sagtens være en begyndelse på noget nyt og bedre. Krisen tvinger folk til at se ting på nye måder, gøre en ekstra indsats og skære ind til benet.  Alt sammen handlinger, der sagtens kan være den dynamik der skaber grobund for fremtidens succes.

Derfor gælder det om at ligge pessimismen på hylden, have blik for realiteterne og derefter møde året og fremtiden med vilje til forandring, lyst til hårdt arbejde og ydmyghed nok til at gøre sig umage i et målrettet forsøg på at overleve under nye og sværere betingelser.

Positive vinde – For krise eller ej, så er der masser af positive vinde når det handler om mad og fødevarer i DANMARK. Aldrig tidligere har der i København været et så sundt, eksotisk og spændende madudbud som der er PT. Aldrig tidligere har Danmark haft så mange stjerne-kokke. Aldrig tidligere har der været så meget hype omkring mad og netop god mad. En hype som ikke bare gælder Danmark, men ses i alverdens metropoler. Og krise eller ej forventer man også, at den danske fødevareeksport runder 120 milliarder i 2012.

Så! – Nok er der krise! Men mulighederne findes. Her kommer seks bud på oplagte muligheder for at gå nye veje og skabe successer indenfor fødevarebranchen i år 2013 og årerne derefter.

Server maden digitalt

Inden længe har alle mennesker i verden adgang til internettet og mobilbranchen sidestiller antallet af potentielle brugere med antallet af mennesker i verden.

Og selvom vi stadigvæk ikke, –  og aldrig kommer til at spise i Cyperspace. Tilgås maden i stigende grad digital. Herhjemme findes der over 600 madblogs, nok ikke alle lige aktive, men de er der. Hver eneste dag poster hundredevis af facebook brugere billeder af hjemmebag på sitet og positionerer sig, når de har gjort sig umage i køkkenet. Folk bestiller take-away på nettet, dowloader indkøbs-apps, modtager nyhedsbreve med ugens gode tilbud, opskrifter og input fra den globale fødevareverden.

På global plan forventer man en stigning i E-handel på 10-15% (IMRG). Og selvom fødevaresalget ikke er den kategori der vokser mest på nettet, kommer der alligevel, hver eneste dag flere fødevarer i den elektroniske indkøbskurv verden rundt.

Husk, hvis ikke man er på nettet eksisterer man ikke. Og ja mad kan sagtes sælges på nettet. Måske kan man springe detaillist ledet over, og slippe for de prisfokuserede indkøbere og den dyre markedsføring?

Verden i vækst

Der har været lav vækst i Danmark og på vores primære nærmarkeder de sidste år. Men til gengæld er væksten nogen steder i verden enorm i disse år, hvilket byder på nye handelsmuligheder for dansk fødevareeksport. Kina, et land med 1,3 milliarder indbyggere havde sidste år en vækst på 8,6% og førende økonomer spår Kina en vækst på 10% i år 2013. Indien havde en vækst på 6,5% i 2013. Afrika er heller ikke længere uinteressant når man kigger på fremtidens eksportmarkeder. Libyen havde sidste år en vækst på 12,2 % og Mozambique på 8,2. I det hele taget er Afrika et land der er værd at kigge nærmere på i fødevaresammenhænge. Se de nye markeder. Ta´ derud og lær deres fødevarekultur at kende. Måske har de også noget at sælge, som vi mangler herhjemme. (The Economist)

Optimér

Begrebet innovation har længe været det helt store trylleord i fødevarebranchen. Men hvem orker snart at høre mere om innovation. Er der overhovedet råd til innovation i en krisetid?

Fremtidens, den nære fremtids, innovation handler meget mindre om at finde på noget helt nyt! Men til gengæld om at få mere ud af alle de innovationer, man allerede har. Det handler om optimering af salg og salgs-kanaler. Om effektivisering af arbejdsgange. Mere målrettet marketing og ikke mindst en tættere relation til forbrugerne som gerne vil have større glæde af hele det sortiment og alle de ideer som allerede findes. Nå længere ud! Giv dem fx  mulighed for at købe direkte fra jer, så de kan spare penge. Pr. abonnement måske? Store partier eller speciel produkter? Alle de varer der sælges på B2B markedet er måske også interessante for almindelige forbrugere?

 Entrepreneur

De gode jobs hænger ikke på træerne. Men hverken samfundet eller den enkelte har råd til spildte kræfter. Derfor ”tvinges” flere ud i livet som selvstændig. Idémager, producent, konsulent, underleverandør, videns-virksomhed eller grossist måske? – mulighederne er mange. Ofte er det hårdt arbejde der venter. Men for en ung veluddannet generation skolet i kreativitet og omstillingsparathed er det også en oplagt mulighed for at skabe sig en plads på arbejdsmarkedet til glæde for sig selv og samfundet.

Og historisk ved man, at netop en entreprenant kultur ofte har budt på store successer, også inden for fødevarebranchen, og at disse bitte små virksomheder sagtens kan bidrage positivt til det samlede billede og skabe vækst, og nytækning. Det er ofte små entreprenante virksomheder som formår at gøre det umulige muligt. Hyr fx ekspert-kompetencer til det I ikke selv er så gode til. Giv plads til underleverandører. Se muligheder for samarbejdsaftaler. Og køb fx de ideer I ikke selv kan få.

 Nye strukturer for madkulturen

Gennem de sidste ti år har der været stort fokus på at få folk til at spise sundere og skabe en bedre madkultur i Danmark. Det er delvis lykkedes, men der er stadig lang vej igen. Den metode der ofte har været brugt er ”støtte-kroner” til en masse projekter, hvor nogen taler, oplyser og underholder. Og ikke at der er noget i vejen med det. Men det skaber bare ikke mange reelle jobs og flytter måske ikke for alvor holdninger, handlinger og madkultur. Derfor er det tid til at se på de strukturer som madkulturen lever under? Hvorfor er der så få slagtere, fiskehandlere og gode bagere i Danmark? Hvorfor har så få fødevarehåndværkere sorte tal på bundlinien?

Tiden er inde til at se på den måde arbejdsmarkedet er skruet sammen på. Tid til at se på, om man uddanner på den rigtige måde? Tid til at lave en ny struktur der betyder, at folk kan få en god gennemsnitlig indkomst uden at knokle sig sønder og sammen ved at være fødevarehåndværker. Tid til at fjerne alt det administrative bøvl! Så unge mennesker og andre veluddannede folk, akademikere såvel som faglærte, kan bruges deres kreative evner og ressourcer på at starte egen fødevareforretning, og gennem den få afløb for kreativitet, food love og lysten til at have et spændende alsidigt job med ansvar og mulighed for selv at bestemme. Giv madhåndværkerne bedre strukturelle betingelser. Støt op om de gode lokale madhåndværkere.

FOOD LOVE

Mad er moderne. Mad er cool! Folk er vilde med mad og ikke mindst hele den æstetiske ramme omkring maden og madens iscenesættelse.

Udnyt, at mad er moderne og folk ikke kan få kogebøger, madprogrammer og god chokolade nok.

Udnyt, at det er krisetid og folk vender blikket indad og hygger derhjemme med god mad, kaffebrygning og kagebagning fremfor at rejse ud og ta ´på ferie.

Udnyt, at mad er den vildeste statusgiver i tiden vi lever i. Det er cool, at kunne lave mad, vide noget om mad, have urtehave og holde gæs! Og ja en ting er drømme og høje idealer, noget andet er virkeligheden. Men netop der i idealerne og drømmene findes kimen til det forbrugerne gerne vil have i fremtiden GOD MAD (NB! Og mange af dem kan slet ikke lave mad, så potentialet for færdiglavet mad og kurser er enormt).